Tips til at komme i gang med højtlæsning
Højtlæsning skal være rart for både barn og voksen. Hvis I har svært ved at finde en god rytme, kan I prøve nogle af tipsene her.
Af Marion Tirsgaard
Tid og sted
Mange børn er for trætte til højtlæsning ved sengetid, så prøv også morgen eller eftermiddag, hvis aftenen ikke fungerer. Nogle familier læser bedst sammen med søskende, mens andre får mest ro og nærvær, når en voksen læser alene med ét barn – prøv jer frem.
Vælg et sted med så få forstyrrelser som muligt, så barnet ikke bliver trukket mod tv, iPad eller legetøj, der larmer. For nogle fungerer sofaen eller sengen bedst, for andre er bussen, toget eller et tæppe på gulvet et rigtig godt læsested.
Gør det hyggeligt og sjovt
Højtlæsning handler om at vise, at bøger er noget rart og hyggeligt, og at kroppen kan falde til ro, når man læser sammen. Nærheden mellem barn og voksen under højtlæsning styrker både tryghed og sprog
Du må gerne:
- Gøre det ekstra hyggeligt med pude, dyne eller en lille snack.
- Lade barnet tegne, bygge med klodser eller nulre med modellervoks, mens du læser, hvis det hjælper koncentrationen.
- Vælge fjollede bøger, lave stemmer, bruge lydeffekter eller kilde lidt undervejs, hvis barnet kan lide det.
Vælg bøger, der passer til jer
Alle bøger er rigtige bøger – men ikke alle bøger er rigtige for jer lige nu. Tænk over:
- Meget eller lidt tekst på hver side?
- Store eller små billeder – eller næsten ingen billeder?
- Tykke kartonsider til små hænder eller tyndere sider til de lidt større børn?
- Temaer: humor, hverdag, dyr, uhygge, eventyr eller spænding?
På biblioteket hjælper børnebibliotekaren gerne med at finde bøger, der passer til barnets alder, interesser og jeres hverdag. Spørg også efter billedbøger, pegebøger og højtlæsningsbøger, der egner sig, hvis barnet har svært ved at sidde stille.
Brug snak og gentagelser
Når I taler sammen om bogen, styrker det barnets sprog og ordforråd. Peg på billeder, spørg: ”Hvad tror du der sker nu?” eller ”Kan du finde katten?”, og forklar nye ord kort, når de dukker op.
Børn elsker gentagelser, så det er helt ok at læse den samme bog igen og igen. Gentagelser gør det lettere for barnet at forstå historien og selv begynde at fortælle med.
Læsning kan være mange ting
Hvis barnet ikke lige orker bogstaver og papir, kan historier også komme gennem lydbøger og podcasts. Det kan være en hjælp i bilen, i toget eller som rolig stund på gulvet med høretelefoner.
I kan også supplere med oplæsningsvideoer, hvor en voksen læser højt, og barnet følger med i billederne. Det kan give barnet lyst til selv at sidde med bøgerne bagefter.
Gode steder at læse, se og høre mere
Her er nogle gratis steder, hvor I kan få konkrete tips, videoer og historier:
- Bibliotekernes Sprog- og Læsespor: “Læs og fortæl derhjemme” - korte, konkrete råd til højtlæsning og dialogisk læsning, plus inspiration til bøger
- Københavns Biblioteker: Tips til læsning for de mindste – artikler med enkle råd til hverdagslæsning med 0–2-årige.
- Læsetips med Jens Raahauge (Youtube video) – kort video med idéer til at gøre højtlæsning levende og sjov for børn.
- Guide til højtlæsning – gode råd fra børnebibliotekaren (Youtube video) – om hvorfor højtlæsning er vigtig, og hvordan man kommer i gang.
- Baldrians Børnefortællinger (YouTube videoer) – børnebibliotekarer læser billedbøger højt, velegnet til børn ca. 2–6 år.
- Børnehulen (YouTube videoer) – eventyr, godnathistorier og fortællinger for børn, der kan bruges som supplement til læsningen derhjemme.
- Børnebogcast: Højtlæsning (podcast-artikel fra bibliotek) – forslag til gode bøger at læse højt for børn fra ca. 5–12 år.
- Artikler og inspiration til forældre hos bibliotekerne – fx sider med “Inspiration, tips og tricks til børns voksne”.